woning verkopen, huis verkopen, makelaar kiezen, gratis waardebepaling, woningopname, woning te koop zetten
Stappenplan voor het verkopen van je huis

Je huis verkopen, hoe moet dat? Waar begin je? Jouw makelaar legt het uit. Lees hier het stappenplan van makelaar kiezen tot sleuteloverdracht.
Ga je je huis verkopen? Spannend! Maar waar begin je? Met dit stappenplan weet je precies wat je te doen staat. Van het kiezen van een makelaar tot aan de sleuteloverdracht: wij helpen je om het verkoopproces soepel en zonder stress te laten verlopen.
1. Inventariseer makelaars en plan een gratis waardebepaling
Voordat je je huis te koop zet, is het fijn om te onderzoeken welke makelaars actief zijn in jouw omgeving. Vergelijk verschillende makelaars op basis van kwaliteiten, beoordelingen en hun ervaring met soortgelijke woningen. Vervolgens plan je een afspraak in voor een gratis en vrijblijvende waardebepaling. Je kan ook meerdere waardebepalingen plannen, met meerdere makelaars. Vraag direct een gratis waardebepaling aan bij Dé Makelaars van Altena.
Dé Makelaars van Altena gaan altijd voor het maximale resultaat. Wat jij belangrijk vindt, voeren wij zo goed mogelijk uit. Dit kan een hoge verkoopprijs zijn of een snelle verkoop. Jouw wens is onze missie. Om de perfecte verkoopprijs te realiseren zorgen we dat de presentatie er gelikt uit zicht. Een geweldige presentatie kunnen we je garanderen; wij zijn namelijk nationaal uitgeroepen tot makelaar met Beste Woningpresentatie. Onze woningvideo’s op Instagram worden minimaal 10.000 keer bekeken, met regelmatig uitschieters naar twintig-, vijftig- of honderdduizend views.
Tijdens de waardebepaling drink je koffie, wordt de waarde van je huis ingeschat, krijg je uitleg over de werkwijze en worden de kosten besproken. Ook vraagt de makelaar je naar je wensen met betrekking tot de verkoop. Door middel van deze afspraak of afspraken krijg je een goede indruk van welke makelaar het beste bij je past en met wie jij de beste klik hebt.
2. Ontvang de offerte
Na de afspraak ontvang je van de makelaar een offertevoorstel met een duidelijke uitleg van de kosten.
3. Kies je makelaar
Nu is het tijd om de knoop door te hakken. Kies de makelaar die je het meest vertrouwt en die het beste bij jouw situatie past.4. Onderteken de verkoopopdracht
Het makelaarskantoor stelt een verkoopopdracht (of ook wel: opdracht tot dienstverlening) op. Hierin staan de gegevens van jou, eventueel je partner en van de makelaar. Ook vind je hier zaken zoals de kosten, de courtage en de afgesproken vraagprijs. Je tekent de verkoopopdracht, waarmee je officieel de makelaar inschakelt om je huis te verkopen.
5. Plan een woningopname en energielabel opname in
Samen met de makelaar plan je de opname van je woning in.
Indien nodig wordt ook een opname van het energielabel gepland.
6. De woningopname: wat gebeurt er?
- De fotograaf maakt professionele foto's, video's en 360-graden beelden van je woning. (Let op, niet elke makelaar kiest voor video’s en 360-graden beelden.)
- De makelaar verzamelt belangrijke informatie over je woning en meet alles op. Hij stelt vragen en overlegt met jou over het verloop van de verkoop.
- Bij een verkoop via Dé Makelaars van Altena zal er ook een marketing medewerker aanwezig zijn, die een unieke presentatie voor Instagram maakt. Deze presentaties hebben een uitzonderlijk bereik van minimaal circa 10.000 mensen (in 2025).
7. Kantoor gaat aan de slag
Nu gaat het kantoor van de makelaar aan de slag. Ze schrijven aantrekkelijke verkoopteksten, onderzoeken bijzonderheden van je huis (zoals erfpacht of huurgrond), tekenen plattegronden, stellen de brochure samen en zorgen ervoor dat de woning klaar staat om online te gaan.
8. Goedkeuring van video en brochure
Je ontvangt de conceptbrochure (en bij ons ook een Instagramvideo) via mail of WhatsApp. Zodra jij akkoord geeft, wordt alles online geplaatst. Bij Dé Makelaars van Altena kiezen we er (in overleg) vaak voor om de woning iets eerder op onze Instagram te plaatsen dan op Funda.
9. Verkoopbord plaatsen (optioneel)
Als je dat wilt, dan kan er een verkoopbord geplaatst worden. Zo ziet iedereen dat je huis te koop staat!
10. Bezichtigen inplannen
Nu komen de reacties binnen! De makelaar verzamelt de reacties en plant bezichtigingen in. Zo kunnen geïnteresseerden je huis komen bekijken. Alle bezichtigingen worden gepland onder voorbehoud van goedkeuring van jou. Pas als jij akkoord bent met de momenten, worden de afspraken bevestigd naar de geïnteresseerden.
11. Verkoopmethode aanpassen
Als er veel reacties zijn, kan de verkoopmethode worden aangepast. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je overstapt van gewoon bieden naar een bieding met een sluitingsdatum (inschrijving). Dé Makelaars van Altena is gevalideerd lid van het Eerlijk Bieden-keurmerk. Zo kunnen wij garanderen dat het biedproces transparant en eerlijk verloopt.
12. Biedingen bespreken
Komen er biedingen binnen? De makelaar legt ze aan je voor en bespreekt samen met jou welk bod het beste is.
13. Gefeliciteerd, je hebt een koper!
Gefeliciteerd, je hebt een koper! Je hebt een voorstel geaccepteerd. We gaan de persoonlijke gegevens opvragen en maken de concept koopovereenkomst.
14. Onderteken de koopovereenkomst
Na akkoord op het concept koopovereenkomst kunnen we over gaan tot ondertekening. Jij en de koper ondertekenen de koopovereenkomst, digitaal of op kantoor. De koper kan nu beginnen met het aanvragen van de hypotheek.
Na het ondertekenen gaat de wettelijke bedenktijd van de koper in. In deze periode mag de koper zonder opgaaf van reden alsnog van de koop afzien. Hier vind je meer informatie over de wettelijke bedenktijd bij de aankoop van een huis.
15. De sleuteloverdracht
De grote dag is daar! Voordat we naar de notaris gaan, doen we samen met de kopers een laatste rondje door het huis en nemen we de meterstanden op (de eindinspectie). Ook ontvangt de koper de sleutels van de woning.
16. Naar de notaris
Na de eindinspectie gaan jij en de koper naar de notaris om de leveringsakte te ondertekenen. Dit maakt de verkoop officieel.