Jouw persoonlijke adviseur

Wat is een eindinspectie? En waar moet je op letten? Wat moet je doen tijdens een eindinspectie, hoe lang duurt het en waarom is het belangrijk? Jouw makelaar legt het uit.

Yes! Het is bijna zover, de sleuteloverdracht komt eraan. Maar voordat je de champagne opentrekt in je nieuwe huis, is er nog één belangrijke stap: de eindinspectie. Maar wat is een eindinspectie eigenlijk? En waarom is het belangrijk om deze inspectie écht goed uit te voeren? In dit artikel leggen we uit wat je kunt verwachten en vertellen we je waar je op moet letten.

Wat is een eindinspectie?

De eindinspectie is een laatste rondje door de woning kort vóór de overdracht bij de notaris. Meestal doe je dit samen met de verkoper, de makelaar van de verkoper en (indien van toepassing) met jouw aankoopmakelaar. Je controleert of alles nog in dezelfde staat is als afgesproken in het koopcontract.

Je controleert onder andere of:

  • Alles werkt zoals het hoort.
  • De woning leeg en netjes is opgeleverd.
  • De afgesproken spullen (zoals bijvoorbeeld gordijnen en andere afgesproken spullen) er (nog) zijn.
  • Er geen nieuwe schades zijn ontstaan sinds de laatste keer dat je er was.

Pas als echt alles klopt, ga je naar de notaris om te tekenen en de sleutels in ontvangst te nemen.

De meeste makelaars stellen een inspectieformulier op. Dé Makelaars van Altena verzamelt in dit formulier de volgende gegevens:

  • Gegevens van makelaar, kopende en verkopende partij.
  • Eventuele controle aanwezigheid belangrijke formulieren en bestanden.
  • Meterstanden van elektra, gas en water, inclusief foto’s.
  • Handtekeningen van kopende en verkopende partij.

Waarom is een eindinspectie belangrijk?

Na de overdracht ben jij verantwoordelijk voor het huis, dus ook voor eventuele problemen. Daarom is het belangrijk dat je vooraf goed checkt of alles in orde is. Want achteraf verhaal halen kan lastig zijn.

De eindinspectie is dus geen formaliteit, maar een serieuze check. Zie het als de laatste kans om zaken te controleren en om iets recht te zetten.

Wanneer doe je de eindinspectie?

De eindinspectie vindt meestal plaats op de dag van de overdracht, net voor de afspraak bij de notaris. Soms een paar uur van tevoren, soms zelfs direct ervoor.

Kun je op dat moment niet? Probeer dan om iemand te sturen die je vertrouwt en die goed controleert. Maar het is echt het beste om de eindinspectie zelf te doen.

Hoelang duurt een eindinspectie?

Een eindinspectie duurt meestal niet langer dan 30 minuten. Neem de tijd om zaken goed te controleren.

Waar moet je op letten bij de eindinspectie?

Maak een lijstje, zodat je niets vergeet. Je kunt dit artikel ook uitprinten. Hieronder vind je namelijk de belangrijkste punten, overzichtelijk in een checklist.

Checklist eindinspectie koopwoning

Neem deze checklist mee tijdens de eindinspectie van je nieuwe woning.

Algemene controle:

  • Is de woning leeg en schoon?
  • Zijn alle kamers toegankelijk?
  • Zijn er geen nieuwe beschadigingen of gebreken?
  • Zijn alle ramen en deuren heel en functioneren ze?

Afgesproken spullen (check met de lijst van zaken)

  • Zijn alle achter te laten spullen (nog) aanwezig?
  • Zijn spullen die meegenomen zouden worden, ook echt meegenomen?
  • Werkt alle inbouwapparatuur, zoals de oven, de vaatwasser, de koelkast, de vriezer en de afzuigkap?

Installaties en voorzieningen

  • Werkt de verwarming (cv-ketel aan, radiatoren warm)?
  • Werken de kranen (warm en koud water)?
  • Werkt het toilet (doorspoelen, geen lekkage)?
  • Werkt de douche (warm en koud water)?
  • Doet de elektriciteit het overal (lichtschakelaars en stopcontacten)?
  • Werkt het (gas)fornuis?

Meterstanden opnemen

  • Gasstand genoteerd?
  • Elektrastand genoteerd?
  • Waterstand genoteerd?
  • Foto’s gemaakt van de meters?

Extra’s (indien van toepassing)

  • Zijn alle sleutels aanwezig van alle deuren, ramen, schuur, brievenbus etc.?
  • Zijn eventuele extra documenten aanwezig (bijv. gebruiksaanwijzingen, bouwtekeningen en garantiebewijzen)?
  • Zijn de tuin, schuur, garage en/of berging ook leeg en netjes achtergelaten?

Tip: Neem een pen, papier en je telefoon mee om alles vast te leggen en indien nodig te fotograferen.

Wat als er iets niet klopt?

Dan dien je dat direct te melden. Kan het probleem niet direct worden verholpen? Dan kun je ervoor kiezen om de overdracht uit te stellen. Het is in sommige gevallen ook mogelijk om bij de notaris een bedrag in te houden totdat het probleem is verholpen. Leg de afspraken dan wel goed vast.

Belangrijk: Zeg nooit zomaar “het zal wel goedkomen”, want ná de overdracht ligt de verantwoordelijkheid voor gebreken in principe bij jou in het geval dat je die gebreken tijdens de eindinspectie had kunnen signaleren.

Uitgelicht

Ons nieuwste aanbod

Bekijk ons volledige aanbod